Kurs Java

Tablice obiektów i typów prostych

Tablice służą w Javie do przechowywania wielu wartości w pojedynczej zmiennej (polu itp.). Zmienne przechowywane w tablicy muszą być tego samego typu. Tablica nie jest niczym innym jak po prostu obiektem (dlatego też postanowiliśmy je omówić dopiero po wprowadzeniu w tematykę obiektową). Tablice mogą być jedno lub wielowymiarowe.

Przejdźmy od razu do przykładów.

Jak stworzyć tablicę w Javie

W celu zadeklarowania tablicy definiujemy typ zmiennej wraz z nawiasami kwadratowymi.
String[] items;
Zadeklarowaliśmy zmienną tablicową, gotową do przechowywania zmiennych w postaci ciągów znaków (obiektów typu String). Tablica ta jest nie tylko pusta, ale także nie jest zainicjalizowana. Aby stworzyć tablicę - od razu wypełnioną danymi - powinniśmy użyć literału tablicowego, czyli umieścić wartości na liście rozdzielonej przecinkami, wewnątrz nawiasów klamrowych:
String[] items = {"Appa Item no. 1", "Appa Item no. 2", "Appa Item no. 3", "Appa Item no. 4"};

Jak pobrać dane z tablicy

Tablicę mamy zadeklarowaną, zmienne umieszczone w tablicy, zatem jak się do nich dostać? Odpowiedź brzmi - przy użyciu indeksu danego elementu tablicy. Pamiętajmy przy tym, że indeksowanie tablicy zaczynamy od zera. Jeśli więc chcemy dostać się do pierwszego elemetu tablicy, wskazujemy na element o indeksie zero:
System.out.println(items[0]);
Na konsoli pojawi się wydruk: Appa Item no. 1

Liczba elementów tablicy

Jeśli chcemy sprawdzić ile elemetów liczy tablica, używamy właściwości length:
String[] items = {"Appa Item no. 1", "Appa Item no. 2", "Appa Item no. 3", "Appa Item no. 4"};
System.out.println(items.length)
Na ekanie zostanie wyświetlona wartość 4, ponieważ tablica items składa się czterech elemetów.

Przechodzenie po elementach tablicy

Pamiętajcie pętlę for? Na pewno. Jeśli chcemy wyświetlić na ekanie wszystkie elementy tablicy, możemy użyć właśnie pętli for.
String[] items = {"Appa Item no. 1", "Appa Item no. 2", "Appa Item no. 3", "Appa Item no. 4"};
for (int i=0; i < items.length; i++) {
    System.out.println(items[i]);
}
Co się tutaj stało?

W pierwszej kolejności określiliśmy warunek początkowy: int i = 0, bo jak wspominaliśmy już wcześniej, tablica jest numerowana od zera. Następnie określamy warunek główny: chcemy aby pętla wykonywała się dla wszystkich elemetów tablicy. Musimy więc wiedzieć z ilu elementów tablica się składa. Aby się tego dowiedzieć używamy omówionej już właściwości length. Chcemy przejść przez wszystkie elementy tablicy, więc licznik zwiększamy co jeden i++. Jako wynik wykonania pętli na ekranie otrzymamy zapis:
Appa Item no. 1
Appa Item no. 2
Appa Item no. 3
Appa Item no. 4

Tablice wielowymiarowe

Na początku rozdziału wspomnieliśmy, że oprócz tablic jednowymiarowych, istnieją także tablice wielowymiarowe. Tablica wielowymiarowa to tablica zawierająca w sobie jedną lub więcej tablic. Aby utworzyć tablicę dwuwymiarową obiektów typu String, wystarczy dodać każdą tablicę do kolejnego zestawu nawiasów klamrowych:
String[][] items = {{"Appa Item no. 1", "Appa Item no. 2", "Appa Item no. 3", "Appa Item no. 4"}, 
                    {"Appa Item no. 5", "Appa Item no. 6", "Appa Item no. 7"}};
Tablica items jest teraz tablicą z dwiema tablicami jako elementami.
W celu uzyskania dostępu do elementów tablicy items, należy podać dwa indeksy: jeden dla tablicy i jeden dla elementu wewnątrz tej tablicy.
String item = items[1][2];
System.out.println(item); 
W powyższym przykładzie definiujemy dostęp do trzeciego elementu (2) w drugiej tablicy (1) items. Na ekranie zostanie zatem wydrukowana wartość:
Appa Item no. 7

Tablice na typach prostych w Javie

Do tej pory operowaliśmy na tablicach pokazując przykłady oparte o obiekty (konkretnie obiekt tekstowy typu String). Teraz zerknijmy jeszcze dla porządku jak będzie wyglądał przykład działający na typach prostych:
int[] itemsNumbers = {5, 10, 15, 20, 25}; //zadeklarowanie tablicy wraz z jej zainicjowaniem wartościami
int length = itemsNumbers.length; //pobranie długości tablicy
itemsNumbers[2] = 30; //przypisanie wartości w 3 elemencie tablicy 
Jak widać wygląda to analogicznie. Różnica polega na określeniu typu tablicy. Nie stosujemy tutaj obiektu, tylko typ prosty - w bieżącym przykładzie jest to int.

Klasyczne tworzenie tablicy

Na koniec jedna uwaga. Skoro od początku twierdzimy, że tablice w Javie są obiektami to pora aby pokazać, że tablicę możemy też stworzyć za pomocą słowa kluczowe new:
String[] items = new String[4];
Tak stworzoną tablicę wypełniamy danymi poprzez wpisywanie ich do miejsc oznaczonych kolejnymi indeksami:
items[0] = "Appa Item no. 1";
items[1] = "Appa Item no. 2";
...
Linki
https://www.w3schools.com/java/java_arrays.asp
Masz pytanie dotyczące tego rozdziału? Zadaj je nam!
Masz pytanie dotyczące prezentowanego materiału?
Coś jest dla Ciebie niejasne i Twoje wątpliwości przeszkadzają Ci w pełnym zrozumieniu treści?
Napisz do nas maila, a my chętnie znajdziemy odpowiednie rozwiązanie.
Najciekawsze pytania wraz z odpowiedziami będziemy publikować pod rozdziałem.
Nie czekaj. Naucz się programować jeszcze lepiej.
kursjava@javappa.com

Stale się rozwijamy, a więc bądź na bieżąco!
Na ten adres będziemy przesyłać informacje o ważniejszych aktualizacjach, a także o nowych materiałach pojawiających się na stronie.
Polub nas na Facebooku:
Nasi partnerzy:
Javappa to również profesjonalne usługi programistyczne oparte o technologie JAVA. Jeśli chesz nawiązać z nami kontakt w celu uzyskania doradztwa bądź stworzenia aplikacji webowej powinieneś poznać nasze doświadczenia.
Kliknij O nas .